tisdag 9 december 2014

Havreformar med grädde och bär

Usch vad Ida hostar i sömnen. Låter inte bra :( Vi vill inte ha någon sjukling och i morgon har hon dessutom dansavslutning med en liten uppvisning för föräldrarna. Det vill vi inte missa! Men det är nog lika bra att jag laddar upp med hostmedicin och astmaspray nere hos mig för det lär komma en sjuåring tassande i natt.

Uppdaterat: Jag hann inte ens gå ner o lägga mig innan Ida vaknade. Lill-stackarn. Hoppas lite medicin gör att vi får sova i natt.

Vilken tur att jag fick lite tid över så jag hann gå igenom lite bilder för då kom jag på att jag har glömt ge er receptet på den här goda efterrätten. Nu när jag ser bilden och läser receptet blir jag ju sugen på att baka en ny omgång. Kanske en perfekt efterrätt på julafton?


Havreformar med grädde och bär
100 g smör
2 dl havregryn
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl socker
0,25 tsk salt

Fyllning:
bär
vispad grädde

Smält smöret och låt svalna.
Blanda de torra ingredienserna i en skål.
Häll på smöret och rör ihop.
Smörj 6 formar i en muffinsplåt och tryck ut degmassan tunt i formarna.
Ställ kallt minst 30 min. Sätt ugnen på 175°.
Grädda formarna ca 15 min tills de är gyllenbruna.
Låt kallna.
Vid servering: Fyll formarna med vispad grädde och bär

Jag som älskar havrekakor älskar den här efterrätten med smak av havre. Dessutom älskar jag saker som går att förbereda och det går jättebra med den här efterrätten. Baka havreformarna dagen innan (eller ännu tidigare och frys in), och sen när det är dags att äta dem så är det bara att fylla med grädde och goda bär.

Eftersom vi var sju stycken som skulle äta gjorde jag sju havreformar och degen/smeten räckte till det utan problem. Om man inte trycker upp degen hela vägen upp på kanten räcker det nog även till åtta formar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar