söndag 7 september 2014

Extras veckomatsedel

Som ni kanske redan har sett så var jag med i tidningen i torsdags där jag tipsade om goda och enkla vardagsmiddagar. Här kommer matsedeln som jag hade planerat inför tidningsbesöket. Så den här veckan blir det en mer genomarbetad veckomatsedel eftersom jag även kommenterar lite mer hur jag har tänkt när jag planerade den och ger små tips att tänka på.


Extras veckomatsedel
god och nyttig vardagsmat

Måndag: Persisk köttgryta 
som man kokar redan på söndag för att bara värma upp i kastrull medan bulgur, kamutvete, ris eller liknande kokar klart.

Tisdag: Tortillapizza 
med valfri fyllning, alla gör sin egen och sen ska varje plåt med två pizzor på varje bara vara inne i ugnen 5 minuter.

Onsdag: Morotssoppa
går fort att koka ihop dessutom använder man linserna som blev över från köttgrytan. Blev det över några tortillas från pizzorna kan man göra quesadillas att äta till soppan.

Torsdag: Lax på spenatbädd med tagliatelle. 
Kom ihåg att lägga portionsbitarna av lax och spenaten i kylskåpet på morgonen så är det tinat och färdigt att använda till middagen.

Fredag: Dags för fredagsmys och då passar Djungelkyckling perfekt 
som serveras tillsammans med småskålar av gurka, banan, mango, tomat osv à la taco-style. 
Lägg ett paket kycklingfilé i kylskåpet på morgonen så är de redo att skäras och stekas när det är dags för middag. Har man mycket tid över på torsdagskvällen kan man steka kycklingen redan då så går det riktigt fort vid fredagsmiddagen.

Gör dessutom en råkostsallad på söndagkvällen så har du sallad för en hela veckan, eller låt barnen skära grönsaker medan du gör klart maten :)

Sen är det dags för helg, men helgmat brukar de flesta tycka är enklare att planera så det var inte med i tidningen. Men självklart bjuder jag er på två helgtips även denna vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar