måndag 1 september 2014

Ädelsostsås

Då är vi igång med en ny arbetsvecka och här i norr är älgjakten nu igång till mångas stora glädje. I år jagar Leif här i närheten så han sover hemma hela tiden. Vilken lyx att få ha min man hemma en hel vecka :) det är jag inte van vid. Själv är jag snart på väg till jobbet och det känns fortfarande lika roligt och lätt trots halvtimmen i bilen som jag verkligen inte är van vid.

Gårdagens middag var klyftpotatis, sallad och underbart goda, möra och grillade älgytterlårskivor som vi alla blev positivt överraskade av. Vi var rädda att de skulle bli torra o sega, men de blev raka motsatsen. Till allt detta serverade vi en lättgjord ädelostsås.


Ädelsostsås
50 g Danablu classic eller annan blåmögelost
2,5 dl grädde
svartpeppar
lite cayennepeppar
lite salt

Mosa osten i en kastrull. Häll i grädden.
Koka upp på svag värme.
Krydda med nymalen svartpeppar, lite cayennepeppar och lite salt.

"Det här måste du göra snart igen" var Leifs ord när han åt såsen. Men eftersom han älskar all ost med lite extra smak skulle jag ha blivit besviken om han inte hade tyckt om detta. Styrkan på såsen avgör man själv genom att ta mer eller mindre ost. Osten i sig är ganska salt så man behöver inte salta alltför mycket tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar