fredag 5 september 2014

Nattgräddat bröd

Fredagen är här, men fredagskänslan hade jag redan igår. Men den kanske kommer tillbaka i kväll. I dag har jag en jobba-och-läsa-ikapp-dag hemma på förmiddan och på eftermiddan ska jag gå kurs. När man ska läsa in saker är det så mycket bättre att kunna sitta hemma och läsa i lugn o ro där det inte finns något som stör. Skönt när även arbetsgivare förstår det :)

Vi började denna fredagsmorgon med nygräddat bröd som jag bakade i ordning igårkväll och sen har den fått stå i ugnen hela natten. Vilken lyx!


Nattgräddat bröd
50 gr jäst
13 dl vatten 
2 dl brödsirap
2 dl rågkross
2 dl linfrön
5 tsk salt
nätt 2 kg rågsikt

Smula ner jästen i en bunke. 
Värm vattnet till 37 grader, häll det på jästen och rör om till jästen har löst sig helt. 
Häll på resten av vattnet. 
Tillsätt sirap, rågkross, linfrön och salt. Rör om.
Tillsätt rågsikten och knåda ordentligt till en smidig deg. 
Lägg över en bakduk och låt degen jäsa i 30 minuter. 
Häll sedan över den i en smord långpanna och jäs i ytterligare 30 minuter. 
Nagga brödet och sätt in det i en 225 grader varm ugn. 
Grädda i 25 minuter och stäng sedan av ugnen. 
Låt nu brödet stå kvar i ugnen fram till morgonen. Öppna alltså inte luckan.
Mitt bröd stod 8-9 timmar i avslagen ugn.

Väldigt lyxigt med nygräddat bröd en vardagsmorgon. Helt ok bröd som både Olivia och Isak tyckte om, men jag kommer göra vissa justeringar nästa gång. Jag kommer nog dra ner lite mer på sirapen och sen kommer jag nog ha ugnen på 250 grader och ev. i 30 minuter för att försöka få en liten skorpa på brödet innan ugnen stängs av.

Har man övernattningsgäster är det ju perfekt att imponera med lite nygräddat bröd på morgonen, eller kanske vill ni inleda lördagen på bästa sätt. Långpannebröd är ju så enkelt att baka så det går ju fort att slänga ihop en deg ikväll (om ni inte somnar i soffan efter en lång arbetsvecka).

Nygräddad god morgonmacka en vardag!
En korg full med godsaker

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar