söndag 17 november 2019

5 godaste kakor med saffran

Är det fler än jag som har tjuvstartat med julens smaker? 
Jag blir ju inte mindre sugen på saffran efter att ha knåpat ihop det här inspirationsinlägget till er. Att baka med saffran blir både gott och vackert och saffranssmaken passar så bra ihop med andra smaker t.ex. hallon, lingon och apelsin. Lingongrädden jag tipsar om till saffranskladdkakan är en favorit som ni måste testa, så fräsch.

Det självklaraste man bakar med saffran är ju lussekatter och saffransbullar men här kommer fem andra tips.

5 godaste kakor med saffran


Saffransminimuffins med apelsinfrosting

Små härliga godsaker som passar perfekt som lite sött efter maten eller på ett buffébord tillsammans med andra godsaker. Saffran och apelsin passar perfekt ihop och en lite pepparkaka som garnering är aldrig fel.


Saffranssnitt med russin

De här kakorna gick åt i ett rasande tempo. Som vanligt när det gäller småkakor så är de superenkla att baka.


Saffranskladdkaka

Det har ju blivit väldigt populärt att göra kladdkaka av det mesta. Alla försök blir inte lika bra som denna saffranskladdkaka som jag gör till varje jul. Servera med lingongrädde så blir det riktigt perfekt.


Saffranssilviakaka

En god klassisk kaka som blir lite extra god i denna julvariant med saffran. Har ni inte provat den än så är det dags nu.


Saffranspannacotta

Ingen kaka men väl värd att tipsa om. Denna saffranspannacotta är en av mina pannacotta-favoriter, så len och så god.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar