onsdag 3 januari 2018

Saffranssilviakaka i långpanna

Silviakaka är en favoritkaka och saffran en favoritkrydda så självklart var jag tvungen att prova kombinera dessa två. Och det blev lika gott som jag hade förväntat mig!


Saffranssilviakaka i långpanna

Kaka
4 hela ägg
2 äggvitor
5 dl socker
2 pkt saffran
5 dl vetemjöl
5 tsk bakpulver
2 dl vatten
Glasyr
2 äggulor
200 g smör
2 dl socker
4 tsk vaniljsocker
3 dl kokos

Kaka
Vispa de hela äggen, äggvitan och strösockret pösigt med elvisp.
Tillsätt saffran vispa lite för att blanda om ordentligt.
Blanda mjöl och bakpulver, sikta ner i äggsmeten. Rör i vattnet.
Häll i långpanna med bakplåtspapper
Grädda 175 grader i 20-25 min i mitten av ugnen.
Låt kallna
Glasyr
Smält smöret, tillsätt socker och vaniljsocker. Rör tills sockret löst sig och smeten har svalnat något.
Rör sedan ner äggulan när smeten har svalnat något.
Bred glasyren på den kalla kakan, strö över kokos.

Oj så gott det här var, ni måste prova. Eftersom jag älskar saffran kan jag tycka att det blev lite väl lite saffransmak så nästa gång ska jag testa att antingen tillsätta ytterligare en paket i kakan eller så sätter jag saffran i glasyren också.

Gul o fin kaka av saffran

Efter flera dagars ledighet ska jag faktiskt in o jobba några timmar i morgon. Inte för att jag måste utan mer för min egen skull så det inte ska bli så stressigt nästa vecka. Kan vara bra att smygstarta efter så lång ledighet. Ida som har varit ledig från fritids hela jullovet ska också smygstarta imorgon för då ska de iväg med fritids till Leos lekland för lek, bus och mat.

Känns lite konstigt och jobbigt att ställa klockan. Vi som är vana att sova lääääänge och har njutit så av det. Men nu är det dags att återgå till bättre rutiner. På lördag har Ida basketcup så då är det också tidig morgon som gäller och sen är det bara en dag kvar till vardagen drar igång på allvar. I alla fall för oss vuxna för barnens skola drar igång först på onsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar