måndag 4 november 2019

Kycklinggryta med paprika, champinjoner och tomat

Då var första arbetsdagen den här veckan avklarad och det gick ju riktigt bra. Det var kanske tack vare min lugna morgon. Middagen var färdigplanerad och Leif hade påbörjat den när jag kom hem och slutförde den. Bra teamwork! Älskar när vi har planerat våra middagar. Så himla skönt att slippa middagsstressen då alla är hungriga och man inte kommer på en enda maträtt att göra. Försöker ha middagsplanerna klara varje dag men det är inte alltid vi lyckas.

I lördags hade jag bestämt att vi skulle äta kycklinglårfilé men det tog länge innan jag hittade nån smaksättning jag var sugen på. Så blir det ibland - inget känns gott, men se'n plötsligt kom jag på två olika grytor med olika smaksättningar.


Kycklinggryta med paprika, champinjoner och tomat

7 hg kycklinglårfilé
färska champinjoner
1 röd paprika
1 vitlöksklyfta
0,75 tsk chilipaste
1msk tomatpuré
1,5 dl passerade tomater
2,5 dl grädde
1,5 dl crème fraiche

Dela paprikan i mindre bitar och stek lite lätt. Lägg åt sidan för att tillsätta till grytan i slutet.
Dela kycklingen i mindre bitar, salta o peppra och stek i stor sett klar. Lägg över i en gryta.
Dela champinjonerna i mindre bitar, salta o peppra och stek. Lägg över i grytan.
Rör ner pressad vitlök, chilipaste, tomatpuré och passerade tomater.
Tillsätt grädde och crème fraiche. Koka ihop i 10-15 minuter.
Tillsätt paprikan.
Smaka av med salt, pepper och ev. chili för mer hetta.


Jag tycker om att tillsätta paprikan i slutet för att behålla lite tuggmotstånd. En mjuk paprikabit som har fått koka länge gör ingen glad, eller hur? Eftersom flera i familjen inte tycker om svamp serverade jag den på sidan om så får man själv välja om man vill äta av den eller inte.

Jag använde kycklinglårfilé men det går lika bra med kycklingfilé, som dock kan uppfattas lite torrare. Fast i en gryta tycker jag inte det är så stor skillnad.


Många runt bordet och många olika smakfavoriter så jag serverade ris, ugnsstekt potatis och blomkål och stekta champinjoner till de två kycklinggrytorna i lördags. Dessutom hade jag en salladskål och liba-bröd som stod på matbordet (som jag helt glömde att fota). Inte så mycket extra ansträngning och alla verkade nöjda med middagen. I love!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar