lördag 2 november 2019

Idas småplättar

Idag kommer äntligen Ida och Leif hem igen efter en veckas höstlov💕 I vanliga fall brukar jag plocka, städa och fixa när jag är ensam hemma men den här gången har jag bara vilat, lyssnat på ljudbok och sett på tv på kvällarna. Ganska skönt, men i långa loppet blir det lite tråkigt och nu längtar jag efter familjen, full fart och lite ordentliga middagar. Det har blivit några te-o-macka-middagar ska jag erkänna.

Jag är sååå nyfiken på om Ida har gjort några framsteg med att lära sig gå igen. Eller rättare sagt Hur stora framsteg hon har gjort på en vecka.

För ett tag sedan var Ida sugen på småplättar till frukost/lunch men jag var inte lika sugen på att göra det åt henne. Grädda plättar och pannkakor kan vara bland det tråkigaste jag vet. Men det slutade på bästa sätt - Ida fixade både smeten och gräddningen själv.


Idas småplättar

1,5 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
0,5 tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg

Blanda mjöl och salt i en bunke.
Tillsätt hälften av mjölken (3 dl) och vispa till en jämn smet.
Häll sedan i resten av mjölken.
Vispa sist i äggen.
Hetta upp plättlaggen med smör.
Häll i smet och sänk värmen lite.
När ytan stelnat vänds plättarna. Lättast går det med en gaffel.
Lägg upp på ett fat och fortsätt grädda resten av smeten.
Rör om smeten i bunken lite då och då så att mjölet inte sjunker till botten.


Ida gjorde halv sats och använde då bara 1 ägg och det går jättebra. När Isak var lite och var ordentligt äggallergisk använde jag inget ägg alls och det funkade också.

Jag tycker om att använda grahamsmjöl i plättar och pannkakor för då känns de lite nyttigare och mättar något bättre. Eller lurar jag mig själv?

Perfekt att sitta på barstol när man inte kan stå på benet. Blir perfekt höjd för matlagning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar