onsdag 16 oktober 2019

Äppelmos sockerfri

Jag kokade äppelmos för nån dag sedan och på en gång fick jag jullängtan. Tänk er en skinkmacka med äppelmos. Inte mycket som är mysigare än det, eller hur? Har ni koll på hur länge det är kvar till advent och man kan börja frossa i julsaker, julmat och julgodis?

Äpplen i sig är så söta så jag tycker ofta att äppelmos med tillsatt socker blir för sött. Så självklart provade jag då att göra en helt sockerfri äppelmos och det blev supergott. Men jag kan tänka mig att många som är vana med och tycker om socker mer än jag gör kan tycka att det blir för surt.

Men jag tycker definitivt att ni ska prova. Jag tror att ni kan bli positivt överraskade och så bra att dra ner på socker.


Äppelmos sockerfri

äpplen (med skal)
lite vatten

Dela äpplena i mintre bitar o lägg i en kastrull. Jag lät skalet sitta kvar.
Tillsätt lite vatten så att botten täcks och det inte kokar torrt.
Koka tills äpplena är mjuka.
Mixa till mos med en stavmixer.


Jag fryser ner äppelmoset i småburkar för bättre hållbarhet. Så enkelt att ta upp en liten burk när man väl vill ha äppelmos.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar