söndag 20 oktober 2019

5 godaste Vegetariska rätterna

Söndagmorgon och det betyder en ny 5 godaste.... och i dag tipsar jag om vegetariska maträtter. Vi äter otroligt mycket kött, men jag försöker skärpa mig och ha minst en vegetarisk rätt varje vecka. För egentligen är det bara av gammal vana som jag lagar kött, kyckling, korv eller fisk mest varje dag. Det gäller att ställa om hjärnan när jag planerar middagar. Har ni några bra tips för att äta mer vegetariskt?

5 godaste Vegetariska rätterna


Vegetarisk chilipaj

Det här är en återkommande favorit bland pajer. Så många goda grönsaker tillsammans med god smaksatt crème fraîche som gör den lite extra enkel att lyckas med då crème fraichen fixar kryddningen.


Rödbetsgratäng

Det här är en ny favorit för mig. Fast att äta rödbetor och fetaost tillsammans är en gammal favorit, så god kombo.


Zucchini- och champinjongryta

Champinjoner i grytor gör att man får lite kött-känsla för den har lite samma konsistens. Här äter jag svamp tillsammans med favoriten zucchini och använder även här smaksatt crème fraîche, men en annan smak. Det finns så många goda varianter på crème fraîche.


Chili sin carne

Det här är en riktigt gammal favorit och som godast blir den när man orkar skära alla grönsaker i små små bitar.


Vegetarisk pasta

Att göra en vegetarisk pasta är nog enklaste sättet att göra en vegetarisk rätt. Använd dina favoritgrönsaker som du steker/wokar och serverar tillsammans med en god pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar