lördag 5 oktober 2019

Krämig kålrotsgratäng

Ibland blir maten så himla perfekt. I dag var en sån dag.
Jag gjorde inget speciellt egentligen, utan det var mer att jag lyckades precis pricka in det jag var sugen på. Det är såna här dagar man inte vill bli mätt, utan vill orka äta jättemycket.

Jag stekte färsk kycklingfilé och kryddade bara med grillkrydda, salt o pepper. Sedan lät jag den gå klar i ugnen. Det tycker jag är bästa sättet att få en saftig och inte det minsta torr kycklingfilé. Till kycklingen åt jag den här kålrotsgratängen med perfekt smak och så himla krämig. Gratängen i sig är så krämig och med god smak så ingen sås behövs.


Krämig kålrotsgratäng

400-600 g kålrot
2,5 dl grädde
200 g cream cheese
1 grönsaksbuljongtärning
salt, peppar
riven ost

Skala och skiva kålroten tunt.
Lägg den i en kastrull tillsammans med grädde, ost och buljongtärning.
Koka upp på svag värme så att osten smälter.
Krydda med salt o vitpeppar.
Låt koka 10-20 minuter, beroende på hur tunna skivor du lyckades göra.
Häll kålrot och gräddblandningen i en smord ugnsform.
Strö över riven ost.
Gratinera i 200 grader 30 minuter.


Tyvärr var det bara jag som åt av den här goda middagen, så ingen annan kan intyga hur gott det var. Min och Idas mys-tjejhelg fortsätter och hon ville äta Chicken Nuggets och Pommes så självklart fick hon det.

Min kanonmiddag framför tv:n
Krämig och god kålrotsgratäng

Nej, nu måste jag koncentrera mig på hockeyn. Det verkar inte gå bra varken för damerna eller herrarna idag. Men än har vi inte gett upp....

Hoppas ni har en lika mysig lördagkväll som jag och Ida har!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar