torsdag 17 oktober 2019

Köttgryta med rotsaker och rödvin

Hösten är som gjord för värmande mustiga grytor, rotsaker och rödvin. Vilken tur då att de passar så bra ihop. Vi har så klart oftast älgkött i våra grytor men det passar lika bra med nötkött. Det är ju inte alla som har hela frysen full med älgkött.

Jag använde min Crock pot när jag lätt min köttgryta koka riktigt länge. Har du ingen Crock pot så låter du grytan koka på spisen i drygt en timme, eller längre lite beroende på vilken typ av kött du har. Provsmaka att köttet är mört och gott innan du tillsätter grädden.


Köttgryta med rotsaker och rödvin

3 morötter
1 kålrot
1 gul lök
1 kg grytbitar
2 msk tomatpuré
4-5 dl rött vin
2 dl vatten
2 msk fond
3 vitlöksklyftor (hela)
1 lagerblad
8 vitpepparkorn
2 tsk torkad timjan
3 dl grädde
salt och peppar


Skala och dela morötter och kålrötter. Lägg i botten i crock-pot-grytan,
Skala och dela löken i bitar. Bryn i en stekpanna och lägg sedan över i grytan.
Bryn köttet, salta och peppra, fräs tomatpurén med köttet sista minutrarna.
Lägg sedan över till grytan tillsammans med vin, fond och vatten.
Tillsätt de hela vitlöksklyftorna, hel vitpeppar, lagerblad och timjan till grytan.
Tillaga på låg temperatur i 7 timmar.
Tillsätt grädde, smaka av grytan, ta mer salt och peppar om det behövs.
Koka ihop 10-15 minuter.


Hade inte delar av min familj varit så tråkiga så hade jag tillsatt lite broccoli också till grytan. Men nu var jag snäll och serverade den bredvid istället. Men den blir så mycket godare om den får koka med i grytan några minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar