måndag 6 maj 2019

Fläskfilé i basilikasås

Nu ska ni få receptet på gårdagens goda middag, som jag även fick njuta av till lunch i dag och det var minst lika gott som lunchlåda.

Alltså ni måste prova det här om ni älskar italienska smaker lika mycket som jag gör.


Fläskfilé i basilikasås

700 g fläskfilé
2 dl crème fraiche
1 dl grädde
1 kruka färsk basilika
rivet skal av 1 citron
1 pressad vitlöksklyfta
salt och peppar

Skär fläskfilén i strimlor. 
Bryn köttet i smör i en stekpanna, salta o peppra.
Mixa crème fraiche och basilikablad. 
Rör ner blandningen i pannan tillsammans med grädde och koka upp. 
Smaksätt med citronskal, vitlök, salt och peppar.
Servera med tagliatelle (vanlig pasta eller gjord av vitkål), stekta färska champinjoner, ruccola, cocktailtomater och riven parmesan/pecorino.


Jag som försöker undvika kolhydrater åt vitkåls-tagliatelle och det var supergott, så jag vågar knappt tänka på hur gott det är med riktig tagliatelle. Jag är verkligen en riktig pasta-älskare och just pasta är det jag kan bli sjukt sugen på när jag har haft ett längre uppehåll med kolhydrater.

Jag tycker att parmesan är godare men eftersom vi hade pecorino hemma använde vi det och det passade riktigt bra till det här. Oväntat gott faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar