söndag 22 juni 2014

Grillmarinad till kyckling

Då är det söndagkväll igen och vi har en händelserik och spännande vecka framför oss med mycket som ska hinnas med men jag hoppas det även blir lite altanhäng i solen. På tisdag ska jag göra något jag aldrig har gjort förut men kameran hänger med så jag ska dokumentera så mycket som möjligt för att sen visa er. Om jag kommer ihåg att ta kort för jag kommer vara skitnervös. På onsdag kommer jag nog ligga hemma och pusta ut och på torsdag ska jag på tjejmiddag med en massa matlagning och surr, även då följer kameran med.

Oftast använder vi samma gamla enkla marinad med thai-chilisås när det är dags att grilla kyckling. Den är jättegod men i dag var jag sugen att testa en ny kycklingmarinad och inte helt oväntat använde jag mig av balsamvinäger.


Grillmarinad till kyckling, räcker till ca 800 g kött
1 dl olivolja 
2 msk balsamvinäger
2 vitlöksklyftor finrivna
2 msk tomatpuré
1 msk soja
1 msk sambal oelek
1,5 msk flytande honung
2 krm nymald svartpeppar

Blanda alla ingredienser till marinaden i en liten skål eller kanna. 
Lägg köttet i dubbla plastpåsar och häll över marinaden. 
Knyt ihop påsarna och låt marinera i kylskåpet i minst 1 timma (gärna längre). 
Låt köttet rinna av väl. 
Salta köttet strax innan grillningen.

Jag blev inte besviken av denna marinad heller. Vilken tur! Så nu kommer jag nog använda mig av denna lite nu och då i under sommarens grillningar. Nästa gång provar jag den kanske till fläskkött som den också borde passa till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar