måndag 9 juni 2014

Blåbärspannacotta

Huvudvärken verkar vara på väg bort. Men jag vågar inte ta ut nån glädje i förskott, utan avvaktar till i morgon. Spänningshuvudvärken har suttit i ovanligt många dagar (hela långhelgen) så i morgon borde jag vara kvitt min värsta fiende.

I morgon blir det en halvdag på jobbet innan det är dags för två skolavslutningar i kyrkan och sen avslutar vi dagen med en myskväll för att fira storbarnens sommarlov. Tror ni de längtar? Ja, inte till myskvällen utan till sommarlovet. Jag kommer själv ihåg känslan inför sommarloven, ren lycka.

Nu har jag fått en ny pannacotta-favorit, som jag har hunnit göra två gånger på en vecka.


Blåbärspannacotta
5 dl grädde
1 dl gelésocker
1,5 dl blåbär

Mixa blåbären ordentligt med stavmixer.
Koka upp grädde och socker.
Låt koka i 30 sek.
Rör ner blåbärsmoset och blanda ordentligt.
Häll i portionsglas.
Låt stå kallt i minst en timme.

Så enkelt och så gott. Jag trodde att man skulle vara tvungen att sila blåbären, men det behöver man inte alls. Men se till att mixa dem ordentligt. Och visst har ni slutat att använda gelatin till pannacotta? Det är så mycket enklare att använda gelésocker.

Det blir ganska mycket pannacotta när man gör på 5 dl grädde. Jag gjorde ju små smakportioner och då blev det jättemånga men jag skulle gissa att det är ganska lagom till ca sju vanliga portioner.

2 kommentarer:

  1. Måste prova detta. Gillar enkelt och gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Enkelt och gott" är bäst :) och den här blåbärspannacottan är såå god.

      Radera