lördag 21 juni 2014

Sockerkaka med jordgubbar och rabarber

Ledighetslunken fortsätter här hemma med långfrukost, soffhäng och datorjobb. Men vi gör även lite nytta. Leif bygger altan och jag passar på att vara inne o städa och tvätta lite eftersom vädret inte är det bästa. Skönt att ha gjort bort lite sånt när vädret sen vänder. Vad gör ni denna midsommardag?

I onsdags bakade jag en riktig sommarkaka med både rabarber och jordgubbar.


Sockerkaka med jordgubbar och rabarber
3 ägg
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 lime, både saft och skal
Fyllning
2 dl färska jordgubbar
2 dl rabarber
0,5 dl florsocker
1 msk vetemjöl

Smör och kokos till formen

Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
Smält smöret och rör i mjölken, blanda det med äggsmeten.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
Tillsätt rivet limeskal samt limesaft i smeten.
Skär jordgubbar och rabarber i tunna skivor.
Blanda dem med florsocker och vetemjöl och sedan med smeten.
Fyll en smord och bröad sockerkaksform.
Grädda kakan i mitten av ugnen i 175 grader i ca 30 minuter. 
Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den.

Det blev ganska mycket lime-smak, som jag älskar. Men är man inte så förtjust i lime ska man nog bara använda en halv lime. Som vanligt, nu för tiden, bröar jag formen med kokos men det går lika bra att använda ströbröd. Men jag tycker det blir så gott med lite kokossmak på kakor, framför allt bärkakor.

Inte ens en mat- och bakbloggare lyckas alltid….om nu nån trodde det. När jag bakade den här kakan dubblade jag receptet och använde två formar och det var tur. För den ena kakan tok-fastnade i formen och när den väl släppte så satt nästan halva kakan kvar. Så då kändes det bra att ha en hel och fin kaka i alla fall.

Inte vacker, men god

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar