fredag 6 juni 2014

Lunchmatsproblemet

Äntligen har vi sommardagar även här. Nu är även luften varm och det är riktigt skönt även om solen tillfälligt går i moln. Leif som jobbar för fullt med vår altan är inte lika glad över solen och värmen. Det känns nästan som sommarlovet har börjat för huset är fullt med glada och lediga barn, men än är det 2-3 skoldagar kvar för barnen.

Det är inte alla da'r man har kylskåpet fullt med goda rester.

Det stora problemet på lediga dagar är lunchen. 
Vad äter ni för lunch på lediga sommardagar? Jag äter gärna fil, men det gör inte barnen. Ibland värmer vi rester, men det är ju inte alltid det finns. I övrigt blir det mycket varma mackor, kräm och varm korv. Men jag behöver mer inspiration och tips på god och enkel sommar-lunchmat, så jag kan varierar luncherna lite mer den här sommaren.

Dagens lunch blev en somrig och god rabarberkräm som Olivia gjorde för nån dag se'n.

Jag och barnen satt och spånade vad vi skulle äta för nationalrätt till middag idag på nationaldagen. Det svenskaste vi kom på var surströmming. Sagt o gjort - till middag blir det surströmming. Mums, nästan ett år sedan senast. Eftersom vår trädgård är ett enda stort kaos pga altanbygget bjöd vi in oss själva till mina föräldrar. Vi tar med surströmming och efterrätt och de fixar resten - bestämde jag, trevliga gäster som ställer krav :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar