måndag 30 juni 2014

Avokadokräm med spiskummin

Då är en ny vecka igång, en vecka med många tider att passa. Hur ska det gå? Vi som är i semester-mode och struntar i klockor o tar dagen som den kommer. Men i veckan ska tandläkaren besökas några gånger, det är lite träningstider att hålla koll på osv. Solen skiner så nu ska jag skynda mig ut med morgon-teet - som jag har längtat!

Till chiliburgarna åt vi en avokadokräm, allt enligt ursprungsreceptets alla tillbehör, som innehöll spiskummin. Vi äter ofta avokadoröror men det var en nyhet för mig att krydda med spiskummin.

God avokadokräm till chiliburgarna

Avokadokräm med spiskummin
1 avokado
0,5 dl gräddfil
1 vitlöksklyfta
0,5 lime, saften
2 krm salt
1 krm spiskummin

Lägg alla ingredienser i en skål.
Mixa till en slät kräm med en stavmixer.

Jag använde en stor vitlöksklyfta, så det smakade myyycket vitlök. Positivt eller negativt? Ja, det får var och en avgöra :) Det blev en god kräm/röra, men det är ju svårt att misslyckas med avokado och den passade perfekt till chiliburgarna. Kul att inte använda en vanlig hamburgerdressing, så mycket fräschare och godare med avokadosmaken.

Spiskummin är en av de mest framträdande kryddorna i taco-kryddmixer så den här krämen passar nog perfekt ill tacos också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar