måndag 23 juni 2014

Kokosmuffins äggfria

Facebook ställde jag en fråga i morse där jag undrade om mina läsare trodde att det skulle bli en bak- eller städdag för mig i detta dåliga väder. Jag är stolt över mig själv att jag valde den tråkiga städningen framför den roliga bakningen. Men nu när jag har snyggt i köket blir det så mycket enklare och roligare att baka nån kommande dag.

De äggfria kokosmuffinsarna jag bakade igår är en storfavorit hos Isak. Tidigare gjorde jag dem även mjölkfria genom att använda mjölkfritt margarin, men det behöver vi inte längre. Eftersom vi ska ha dem på kalas där det kommer finnas många sorter bakade jag dem i småbrödsformar.


Kokosmuffins äggfria
3 dl socker
1,5 dl kokos
4,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 gr margarin, ev. mjölkfritt
2 dl vatten

Blanda alla torra ingredienser.
Smält margarin, häll i vattnet.
Blanda allt till en smet.
Häll i muffinsformar.
Grädda i 200 grader i 10-15 min.

De här är extremt enkla att baka. En bra första-gångs-kaka att baka för barn. Ingen elvisp, inget siktande av mjöl och inga problem att få en bra smet utan klumpar. Även icke-allergiker tycker om dessa muffins som man inte tror är äggfria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar