tisdag 3 juni 2014

Nektarin- och tomatsalsa

I natt vaknade jag med värsta halsontet och frös som bara den trots nästan 22 grader i sovrummet. Jag försökte somna om men det gick si så där, jag slumrade små korta stunder men strax efter fem klev jag upp. Jag duschade varmt, tog en alvedon och nu sitter jag med en kopp varmt te framför datorn och känner mig något bättre. Jag har mycket som måste göras klart på jobbet så jag hoppas jag orkar vara där hela dan, jag ska göra ett försök i alla fall.

Ni har redan fått receptet på mango- och avokadosalsan, här kommer en salsa med nektariner och tomater. Såna här salsor med frukt och grönsaker är så goda och fräscha och passar till det mesta.


Nektarin- och tomatsalsa
3 nektariner
3 tomater
0,5 rödlök
2 msk olja
1 msk vitvinsvinäger
1 tsk hackad röd chili
3 msk hackad persilja
1 krm salt

Dela nektarinerna i mindre bitar.
Dela tomaterna i mindre bitar, ta bort en hel del av kärnorna för att det inte ska bli för blött.
Finhacka rödlök och chili.
Blanda olja, vinäger, chili, persilja och salt.
Häll blandningen över nektarinerna och tomaterna.

Även denna salsa passar till kött, fisk, grillat och gör sig alldeles utmärkt på ett buffebord. Brukar ni göra nån liknande salsa så tipsa gärna för nu är jag sugen på att prova fler goda kombinationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar