torsdag 5 juni 2014

Att planera en buffé

Jag älskar bufféer! Undra om det beror på min beslutsångest? 
Med en buffé så slipper man välja EN maträtt.

Jag har fått många kommentarer och frågor om min försommarbuffé. Hur länge tog den att fixa? Stod jag i köket hela veckan innan festen? Hur valde jag maträtterna/grönsakerna/drycken/tillbehören? Den tog en tid att göra, men vill man underlätta för sig så finns det många genvägar.

När jag planerar en buffé så brukar jag oftast börja med att välja ut två olika kött- eller kycklingrätter, gärna kalla som man gör klart i förväg och på festdagen är det bara att skiva upp och servera. Det finns riktigt många bra recept på kött och kyckling som passar på ett buffébord. I fredags serverade jag både köttet och kycklingen på en ruccolabädd för extra färg och sallad. Jag försöker smyga in sallad och grönsaker lite överallt, för det blir så vackert med färg.
Genväg: Köp färdiggrillad rostbiff, lufttorkad skinka eller andra charkuterier


Till köttet vill jag ha minst en matig sallad av pasta, potatis, bulgur eller liknande och en vanlig sallad. På sommaren brukar färskpotatissallader vara uppskattade och det finns ju en mängd olika varianter.
Genväg: Köp olika sorter av färdigskuren, sköljd sallad.


På ett buffébord brukar jag alltid ha minst en sorts paj som serveras varm. Oftast gör jag vegetariska ganska matiga pajer. Eftersom jag alltid serverar något sorts kött känns det extra bra att göra pajer fulla med grönsaker och ställa på buffébordet.
Genväg: Köp färdig pajdeg som bara behöver rullas ut i pajformen.


Jag tycker om olika röror och salsor så det brukar jag alltid testa ett par nya av. De är ofta enkla och snabba att blanda ihop inför festen men gör mycket för ett buffébord och blir alltid uppskattade.
Genväg: Det finns många goda såser och smaksatt crème fraiche nu för tiden


Sen vill jag också ha nybakat gott mjukt bröd på buffébordet, som komplement till det mjuka har jag oftast något hårt bröd eller kex. Och till det serveras så klart ostar. Det är oftast svårt att beräkna hur mycket man ska ha av de olika maträtterna på en buffé och då är det perfekt att servera bröd, kex och ost till för då kommer alla garanterat bli mätta även om maten tar slut (hemska tanke).
Genväg: Köp färdiggräddade baguetter eller bake-off


Blanda olika färger, former, konsistens och smaker så får du ett välsmakande och uppskattat buffébord.

Förutom god mat behövs även god dryck för ett perfekt buffébord. Leif brukar se till att det finns gott öl medan jag ser till att vi har vin som passar maten. "Varannan vatten" är ett bra råd så jag ställer alltid fram flera kannor med gott kallt isvatten. På så sätt underlättar man vattendrickandet.


Nu har ni fått några tips av mig, så nu är det bara att sätta igång att planera buffén inför skolavslutningen, midsommar eller sommarfesten.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar