onsdag 25 juni 2014

Nötfria Frebaco

Jag har redan skrivit om Frebaco och deras nötfria produktion av müsli och gryner. Tänk om fler företag skulle tänka som Frebaco då skulle det kännas enklare med mitt Mission impossible - att få en nötfri och trygg värld. Sedan tidigare har jag ätit deras müsli och det känns så skönt och tryggt att veta att den inte innehåller nötter, inte ens en lite nötsmula.

Nu har jag även provat Frebacos svenska matgryner. Bulgur har länge varit en favorit för mig, men nu kändes det kul att prova svenska varianter. Har ni provat nån av dessa?


Det finns matkorn, mathavre, kvarngryn, matvete och kamutvete. Alla var riktigt goda men jag har smakat dem för lite än för att ha fått nån riktig favorit. Men nu i sommar kommer jag göra en massa sallader och använda dessa godsaker.

Jag läste att Frebacos nötfria müsli och gröter nu även finns att köpa i utvlda Tesco-butiker över hela Storbritannien. Det är en del av Tescos nya satsning 'Lifestyle Food Fair' där man presenterar nya produkter som passar konsumenter med olika matallergier. Frebacos produkter finns i avdelningen märkt som 'Nut Free Zone', samt i Tescos onlinebutik. Grattis Frebaco, så kul!
Engelska påsar till svenska produkter

Här kommer lite fakta som är intressant för allergi-nördar som jag. Ni som inte är så intresserade av allergier kan hoppa över det….eller läsa det och lära er lite mer.

Enligt brittiska NHS (National Health Service) är det mellan en och två procent i Storbritannien som har allergi mot födoämnen, varav de vanligaste är mot fisk, skaldjur och nötter. Den så kallade ”Free From-marknanden”, som även innefattar livsmedel fria från bland annat gluten, mjölk, laktos, ägg och soja, ökade med 50% under det senaste året och omsätter idag 360 miljoner pund enligt en undersökning gjord av Kantar som publicerades i april i år.

Tescos talesperson inom segmentet Free From, Lauren Tredgett, kommenterar:
- Vi ser en ökning inom Free From därför att konsumenterna har fått ökad förståelse för allergier samtidigt som de söker efter hälsosamma livsmedel.

Lynne Regent, CEO på The Anaphylaxis Campaign som är en välgörenhetsorganisation som stöder människor och anhöriga som lever med födoämnesallergier, säger:
- Vi som arbetar med The Anaphylaxis Campaign är glada att se nya produkter på marknaden som kan ätas av de som lever med allergier och vi välkomnar företag som introducerar produkter som passar konsumenter med allergier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar