onsdag 4 juni 2014

Rabarberrullar med vaniljyoghurtgrädde

Visst är det onsdagkväll nu? Jag blir så dagvild med dessa konstiga veckor. En dag till sen är det helg igen. En helg som börjar med Nationalda'n. Brukar ni fira den? Vi brukar nog försöka äta lite godare och kanske även ha nån efterrätt. Vi är ganska bra på att ta tillvara på varje tillfälle som ges till lite fest och firande. Något vi inte har firat ordentligt än är mitt nya jobb. Men den som spar han har...

Storfavoriterna på efterrättsbuffén i fredags blev nog dessa filodegsrullar med rabarberfyllning. Rabarberrullarna smakar bäst lite småvarma men de går bra att grädda i förväg och sedan värma igen strax före servering.


Rabarberrullar
250 g rabarber
0,5 dl strösocker
250 g mandelmassa
1,5 msk potatismjöl
125 g smör
250 g filodeg
0,25 dl råsocker

Skala rabarbern och skär den i små bitar. Finriv mandelmassan. 
Blanda rabarber, mandelmassa, strösocker och potatismjöl. 
Smält smöret.
Klipp filodegen i tre remsor från långsidan (så det blir korta ganska breda remsor, inte långa smala)
Lägg alla filodegsark i en hög och en fuktig handduk över så att de inte torkar.
Ta ett blad i taget och pensla med smör. 
Lägg lite av fyllningen i en sträng längs kortsidan på bladen och rulla ihop till en fast rulle. 
Kläm ihop kanterna så att det liknar en smällkaramell.
Lägg rullarna på en plåt med bakplåtspapper.
Pensla rullarna med smör och strö över råsocker. 
Grädda mitt i ugnen i 225° ca 10 min.

Vaniljyoghurtgrädde
2 dl vispgrädde
0,5 msk vaniljsocker
0,5 msk florsocker
2 dl turkisk yoghurt

Vispa grädden. 
Rör i yoghurten. 
Smaka av med flor- och vaniljsocker. 
Dippa de ljumma rullarna i vaniljyoghurten.

Rabarberrullarna var jättegoda men det är ju inte så konstigt då de innehåller mina favoriter - rabarber och mandelmassa. Vanilj-yoghurtgrädden med sin lite syrliga smak blev en ny favorit hos mig, som inte är så mycket för grädde medan andra blev lite besvikna då de trodde att det skulle vara vanlig grädde.

God fyllning med mandelmassa och rabarber

Det var ett himla pyssel att pensla dessa tunna filodegsblad för att sen fylla dem och rulla ihop. Jag blir lätt less när jag håller på med sånt här enformigt jobb (steka tunnpannkakor t.ex. är bland det värsta jag vet) och det blev jag den här gången också. Men när jag väl smakade rullarna var det värt allt tråkigt jobb.

Pensla med smör, på med lite fyllning och sen rullas det ihop
Den här filodegen använde jag mig av.

2 kommentarer: