tisdag 17 juni 2014

Focaccia

Vilken tröttis jag har varit i dag och i går, har nästan känt mig sjuk. Det var nog mer än välbehövligt med semester. Jag har gjort lite städ- och rensjobb på dagarna när Ida är på fotbollsskolan, men ser även till att vila ordentligt för det verkar kroppen verkligen behöva. Jag har ju hela sommaren på mig att städa klart förråden. Ida älskar fotbollsskolan och vill nu börja spela fotboll "på riktigt". Så kul!

Focaccia är ett riktigt sommarbröd för mig. Perfekt till midsommarbordet eller grillfesten.


Focaccia
25 g (0,5 pkt) jäst
6 dl ljummet vatten
1 msk honung
drygt 1 tsk salt
2 msk olivolja
12 dl vetemjöl
1-2 dl hackade färska örter (timjan, mejram, basilika, oregano, persilja)
Garnering:
olivolja
flingsalt
oliver, soltorkade tomater, körsbärstomater, 
rosmarin- och timjankvistar, mozarella eller ngt annat gott.

Smula ner jästen i en bunke och slå på ljummet vatten. 
Lägg i honung, salt och olivolja. Rör om. 
Häll i vetemjöl. Blanda sist i hackade färska örter.
Arbeta ihop allt till en rätt lös deg. Låt den jäsa övertäckt i sin bunke 45-60 minuter.
Tippa sedan ut degen på välmjölat bakbord, tillsätt ev. 1-2 dl extra vetemjöl. Knåda. 
Kavla ut en stor fyrkant som täcker en plåt. 
Smörj en plåt med olivolja och lägg över degen på plåten.
Jäs det utbakade brödet i 15-25 minuter.
Tryck ner tillbehören. Pensla generöst med olivolja. Strö över flingsalt.
Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter i 200-225 grader. Låt svalna under handduk.

Foccacia är så gott som tillbehör till grillat eller till välkomstdrinken och det blir så vackert att det passar på vilket buffébord som helst. Vill man ha ett plattare, lite segare bröd halverar man receptet. Jag tycker båda varianterna är goda, så nästan gång blir det nog att jag halverar receptet. 

Mozzarellan smälte och gjorde små hål i focaccian, fetaost däremot smälter knappt nå. Man ska pensla med riktigt mycket olivolja, mer än vad man tror. Även flingsalt brukar jag vara dålig på att ta tillräckligt av.

Focaccian på väg in i ugnen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar