lördag 1 augusti 2020

Recept Juli 2020

Då har ännu en månad passerat och det är dags att ge er ytterligare en recept-sammanfattning på de recept som jag har delat med mig av under månaden. Tänk, nu är det augusti som för mig är en höstmånad då skolan, jobb och alla aktiviteter drar igång. Vilken tur att vi har lite roligt inplanerat också, med kalas, resa och flera semesterdagar. 

Känns som det var ovanligt mycket fika-recept under juli, men det kan ju bero på att det är kalasmånaden nummer 1 för mig. Då fyller både jag och Ida år och vi båda älskar både att baka och fika.

Hoppas ni fortsätter hänga med mig under augusti också 💖

Recept Juli 2020


Första receptet i juli var en av de fyra kaksnittarna jag bakade sista juni. Jag blandade kokos i vanliga kolasnittar och fick då en ny sorts kaka, nämligen kokoskolasnittar


Juli betyder jordgubbar så självklart blev det några jordgubbsmuffins i miniformat också. Jag gjorde faktiskt två plåtar (dubbel sats) när jag ändå höll på, perfekt att fylla frysen med.


Det var inte bara jag som bakade, utan även Ida bakade till sitt kalas och hon orkade baka något som jag aldrig har orkat mig på när hon bakade de godaste biskvierna


Kryddade brödpinnar, ser inte så speciellt ut men det var supergott och waste zero i sin bästa form. När jag gör smörgåstårta använder jag alltid formbröd och skär bort kanterna. Tidigare har jag alltid kastat dem, men nu kommer jag aldrig mer göra det för det här blev ett perfekt drinktilltugg. Vill man inte använda upp kanterna på en gång kan man frysa ner dem och ta upp dem nån annan gång.


Oxfilépasta fast med älgfilé blev så där otroligt gott som jag hade hoppats på. Ihopblandade pastarätter är bland det godaste jag vet och jag skulle kunna äta det flera gånger i veckan.


Sedan fick ni receptet på ännu en kaksnitt som jag bakade under min kaksnitts-bakar-dag i slutet av juni. Nu var det dags för er att läskas av chokladlakritssnittar. En kaka med smak av kola, choklad och lakrits kan väl inte blir fel, eller hur?


Efter alla sötsaker blev det ett recept på en Grönkålssallad med kikärter och sötpotatis som var en av flera sallader som jag bjöd på till mitt kalas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar