fredag 28 augusti 2020

Seg o krispig blåbärspaj

Det här är så frustrerande!
Nu börjar jag bli riktigt rastlös av att gå hemma. Jag är ju inte jättesjuk, men trött och febern kommer o går under dagarna. Det jobbigaste är dock det halsonda och tankarna på hur länge jag ska hålla mig i karantän. I våras hade jag ju ont i halsen i nästan två månader. Blir det lika länge nu?

Så tråkigt att gå miste om den härliga fredagskänslan som man har när man jobbat en hel vecka och vi som dessutom alltid har så gott fredagsfika till 10-fikat. Jag trodde verkligen att jag skulle vara tillbaka på jobbet i dag, men det satte halsen och febern stopp för. Istället får jag försöka få till lite fredagskänsla på hemmaplan. 

Borde kanske baka lite med alla blåbär jag har i frysen. Den här sega och krispiga pajen gjorde jag till efterrätt för ett tag sedan och den är verkligen hur god som helst. Ni måste testa!


Seg o krispig blåbärspaj

120 g smör
1 ägg
2,5 dl strösocker
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
200 g frysta blåbär
kokos till att strö i formen

Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ägget och sockret pösigt.
Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner det i äggvispet. Blanda ner smöret.
Smöra en form och ströa den med kokos.
Bred ut smeten i formen och strö över blåbären.
Grädda pajen på nedersta falsen i 175 grader 50-60 min.
Servera pajen ljummen med vaniljglass, vispgrädde eller vaniljsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar