torsdag 2 juli 2020

Kokoskolasnittar

Nu ska jag snart sätta igång med dagens bakverkstad men först tänkte jag ge er ett av recepten från tisdagens småkaksbak då jag gjorde fyra olika sorters småkakssnittar. Först ut blir receptet på dessa kokoskolasnittar som egentligen är vanliga kolasnittar men där jag även har tillsatt kokos. Jag tycker att det blev ett lyckat experiment, men för den som älskar kolakakor men inte gillar kokos kan det bli en besvikelse eftersom det är svårt att se skillnad på de två sorterna.


Kokoskolasnittar

100 gr smör 
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 msk sirap
2-2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl kokos

Rör ihop smör, socker, vaniljsocker och sirap.
Blanda 2 dl mjöl med bakpulver och kokos. Blanda ner i smörblandningen.
Blanda snabbt ihop till en deg, tillsätt mer vetemjöl om degen känns kletig.
Dela degen i 3 delar och rulla ut till längder, lägg på plåt med bakplåtspapper. 
Platta till längderna lite.
Grädda i mitten av ugnen ca 12 min i 175 grader.
Skär kakorna på snedden innan de kallnar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar