torsdag 5 december 2019

Tips till baket

Nu ska jag ge er ett kanontips inför julbaket, eller det här tipset är ju så klart alltid användbart när man bakar. Fast nu är det väl julbak som gäller för er alla, eller?

Om man t.ex. ska ha 1 msk sirap och häller det i ett msk-mått så fastnar ju en stor del av sirapen i måttet. Ni känner igen det, eller hur? Om du istället häller mjölet i en bunke och sedan trycker ner msk-måttet i mjölet så får du ju ett hål lika stort som en matsked. Så då är det bara att fylla sirap i det hålet och du får helt rätt mängd utan kladd och klet. Perfekt, va?

Gör en grop med msk-måttet.
Ta bort måttet.
Fyll gropen med sirap.

Det här sirapstipset passar perfekt till de här goda saffranssnitten som jag planerar att baka imorgon. Fast då får du göra gropen i sockret istället och det är inte lika enkelt som i mjöl, tyvärr. Men snabbfixade och supergoda kakor säger man väl inte nej till. Nu börjar jag nästan bli lite stressad över att jag knappt har bakat och förberett nå julmat eller julgodis. Jag som inte skulle bli stressad den här julen.

Oj, nu börjar andra perioden i hockeymatchen så nu ska jag koncentrera mig på den.
Ha en bra torsdagskväll. Imorgon är det f-r-e-d-a-g 💕

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar