lördag 17 november 2018

Godaste chokladhavrerutorna - Veganska och glutenfria

Bästa lördagsgodiset är fika enligt mig. Godis kan jag klara mig utan, men en kopp te och fikabröd är svårare att motstå. Om det dessutom är dessa chokladhavrerutor som det bjuds på då kan jag inte stå emot. De är så otroligt goda, helst direkt från frysen.


Godaste chokladhavrerutorna - Veganska och glutenfria

3 dl socker
2 msk vaniljsocker
6 msk kakao
4 msk glutenfritt mjöl, jag använder Lailas gula mjölmix
8 dl glutenfritt havregryn
250 g smält mjölkfritt margarin
1 dl ovispad rice dream (risgrädde)

Blanda alla ingredienserna i en bunke.
Häll smeten i en liten långpanna och bred ut den till ett ca 1 cm tjockt lager i pannan.
Sätt in i mitten av ugnen i 200 grader i ca 10 min.
Skär den varma kakan i fyrkanter. Låt svalna.


Behöver kakorna varken vara glutenfria eller veganska så kan man använda vanligt havregryn, vetemjöl, smör och vispgrädde. Så var receptet från början sedan har jag själv gjort det mjölk- och glutenfritt.

Smeten är så himla god så jag skulle kunna äta bara den, utan att grädda först 😀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar