fredag 16 november 2018

Parmesan- och kycklinggratäng

Har fredagsmyset kommit igång hemma hos er? 

Själv är jag ensam hemma för övriga familjen är på damhockey, för ikväll ska det slås publikrekord. Men jag stannar hemma och fortsätter vila, så välbehövligt och nu känner jag mig friskare o piggare. Det är nästan så att jag känner för att ta fram dammsugarn. Nej, jag skämtade bara, jag tänker ligga i soffan hela kvällen.

Men jag ska i alla fall tipsa om en supergod kycklinggratäng med parmesanostsås. Det är nästan så att man vill slicka formen för att såsen är så god.


Parmesan- och kycklinggratäng

1 kg kycklingfilé
salt, peppar och grillkrydda
riven ost (behöver ej vara parmesan)

Parmesanostsås

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
5 dl grädde
125 g naturell färskost
1 tsk italiensk salladskrydda
salt, svartpeppar
3 dl riven parmesan

Skär kycklingfiléerna i bitar, stek tills de fått färg, krydda. Lägg i en ugnsform
Finhacka lök och vitlök och fräs i smör. 
Vispa ner grädde, färskost och kryddor och låt sjuda en stund. 
Dra kastrullen från värmen och rör ner den rivna parmesanosten 
Smaka av med ev lite mer salt och peppar
Häll såsen i ugnsformen på kycklingen.
Strö riven ost överst, behöver inte vara parmesan.
Grädda i 225 grader ca 20 minuter.


Tack vare att den goda parmesanostsåsen innehåller mycket och god parmesan så räcker det att ha "vanlig" ost uppepå gratängen, det smakade ändå riktigt mycket parmesan. Men se till att du köper en riktigt god parmesan som du river själv.

Jag serverade pasta och sallad till gratängen. Mums!


Jag gjorde även en godare gratäng 😀 i alla fall enligt mig. I den tillsatte jag även färsk broccoli som jag hade kokat nästan mjuk. Kyckling, broccoli och parmesan - Vilken vinnarkombo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar