lördag 23 juni 2018

Student- och midsommarfirande

Nu är studenten Olivia färdigfirad när vi igår avslutade studentfestligheterna med ett kombinerat student- och midsommarfirande med släkten. Ute spöregnade det och det kändes mer som höst än sommar, men vi hade en mysig kväll inomhus ändå.

Planer är till för att ändras.... Den planerade grillkvällen ute på en solig altan fick vi strunta i och istället höll vi oss inne i köket där vi dukade upp lite smått o gott. Vi började med bubbel o snittar (som var tänkt att avnjutas ute i solen medan jag pysslade på i köket), sedan dukade vi fram en buffé med något för alla (hoppas jag) och sedan avslutades middagen som sig bör på midsommar med jordgubbstårtor.

Student- och midsommarfirande

Bubbel o snittar

oliver
rödbetor o feta
tunnbröd med äggkräm och matjessill
romdip o chips



Midsommarbuffé

dubbelmarinerad fläskfilé
balsamvinägermarinerad kyckling

rostad potatissallad med rädisor och västerbottensost
italiensk pastasallad

stekt zucchini o paprika
grillad majs o champinjoner
stekt halloumi
vattenmelon, feta o svarta oliver
nektarin- och tomatsalsa
babyspenat, oliver, sugarsnaps, gurkstavar

hot bearnaise
örtsås 
pestosås

baguetter, kex, hårdbröd, tunnbröd
brie



Midsommartårtor


Många glas blir det....

Det lär bli några omgångar med diskmaskinen i dag - precis som det ska vara efter en trevlig fest. Många glas, tallrikar, skålar och uppläggningsfat som har använts.

Känns som att jag mest kommer gå o vänta på kvällens fotbollsmatch mellan Sverige och Tyskland. Fler som längtar? Men i väntan på den kommer jag äta en massa goda rester. Känns nästan som juldagen då vi också alltid äter en massa goda rester.

Nu har jag många recept att ge er och ni har inte fått se bilderna från studentdagen än heller så jag tror att jag kommer sitta med kameran och datorn i dag. Men först tror jag att det blir dagens andra kopp te (och kanske en liten tårtbit).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar