söndag 24 juni 2018

Tunnbröd med äggkräm och matjessill

På fredagens midsommar- och studentfirande ville jag ha in lite midsommarkänsla och sill, så till fördrinkens snittar gjorde jag en variant med matjessill. Har ni kvar matjessill (eller inlagd sill går också bra) från midsommar tycker jag absolut att ni ska göra detta i dag - till lunch eller som en liten aptitretare innan middagen.


Tunnbröd med äggkräm och matjessill

tunnbröd
matjessill
Äggkräm
3 löskokta ägg
ev. crème fraiche
gräslök
salt o peppar

Mixa äggen, krydda med mycket gräslök och salt o peppar. 
Om du vill ha det krämigare/smidigare t.ex. om äggen blev för hårdkokta tillsätter du lite crème fraîche.
Fördela äggkrämen på brutna brödbitar och lägg på en liten bit matjessill.

Det blev en supergod smakkombination men tyvärr hann brödet blötas upp en aning innan det var dags att äta, trots att jag väntade in i det längsta med att fixa dem. Men det blir alltid lite snack och en välkomstskål innan man börjar äta. Det är kanske bättre att servera allt var för sig så att man får fixa sin egna lilla brödbit med äggkräm och sill.

********************

Har ni hunnit smälta gårdagens grymma förlust? Idrott kan vara så underbart och så brutalt hemskt. Det såg ju så bra ut för Sverige mot Tyskland, men med 15 sekunder kvar av övertiden så gör tyskarna ett segermål på frispark. Oj så jag skrek! Så deppigt! Men än är det inte kört, nu gäller det att ladda om mot Mexico på onsdag. Bättre lycka då!

Jag tycker synd om de som inte är sportintresserade, speciellt vid stora mästerskap. Så många underbara och hemska upplevelser de går miste om och så mycket känslor.

Äntligen får vi se solen igen så jag tror jag ska ta mitt frukost-te och gå ut o sätta mig och njuta av sol o värme efter alla moln och allt regn.

Hoppas ni får en solig och skön söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar