söndag 16 oktober 2016

Limemarinerade bönor med koriander

Bönor med smak av lime passar perfekt till en stark chili eller till min chili-pulled pork, som jag serverade på vår höstfest.


Limemarinerade bönor med koriander

2 små förpackningar favorit-bönor, jag valde två blandförpackningar
1 dl hackad färsk koriander
1 lime (rivet skal och saft)
1 msk olivolja
1 tsk flingsalt
1 krm grovmalen svartpeppar

Häll bönorna i ett durkslag och skölj dem i kallt vatten. Låt rinna av väl. 
Lägg över dem i en skål tillsammans med hackad koriander. 
Blanda ihop skal o saft av lime, olivolja, flingsalt och svartpeppar.
Häll marinaden över bönorna, blanda runt försiktigt och låt stå minst 20 minuter.

Jag älskar limesmak och till just bönor passar lime lite extra bra. Jag hade en förpackning hackad koriander i frysen som jag använde istället för att köpa en färsk och det gick jättebra. Onödigt att köpa något när man ändå har liknande hemma. Jag gjorde en stor sats av detta och nästan allt gick åt så det ser jag som ett gott betyg.

*******************

Dags att kicka igång helgens sista dag! Jag sitter fortfarande vid frukostbordet med min andra kopp te, Nyhetsmorgon på tv och datorn på bordet framför mig. En perfekt start på dagen som jag hoppas fortsätter med en promenad längs vattnet. Det känns som det var en evighet sen jag var på en promenad och den senaste gången var en kvällspromenad i mörker. Nu vill jag ut och njuta av ljuset och de fina färgerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar