onsdag 19 oktober 2016

Biff Stroganoff

Nu har jag nästan en timmes paus i soffan och tar det lugnt med datorn och en kopp te, samlar energi för att orka med "kvällspasset". När jag sjunker ner i soffan nästan gång då har veckans stressigaste dagar passerat och det är nedförsbacke till helgen. Jag hoppas målaren är klar med tapetseringen tills dess så att vi kan flytta över Idas grejer och börja göra i ordning hennes nya rum. Den nya garderoben får vi vänta på en vecka till men vi kan ändå börja möblera rummet och försöka göra det så smart som möjligt. Mycket saker på liten yta med få förvaringsmöjligheter är ingen bra kombination.

I helgen åt vi en jättegod biff stroganoff, inte så mycket kryddor men ändå så smakrik och god.


Biff Stroganoff

1 kg lövbiff
1 stor gul lök
1 vitlöksklyfta
1 dl tomatpuré
2 msk kalvfond
1,5 msk dijonsenap
4 dl crème fraiche
2 dl grädde
salt, peppar


Finhacka lök och vitlök och skär biffen i strimlor
Stek lök och vitlök på låg värme så de mjuknar, lägg sedan över i gryta.
Stek köttet i omgångar på hög värme, lägg sedan över i grytan.
Tillsätt tomatpuré, fond, senap, crème fraiche och grädde.
Låt allt småputtra i 5-10 minuter.

Jag serverade broccoli och sallad till köttet o såsen och det passade perfekt. Den krämiga goda såsen "fastnade" på broccolin och det blev så himla gott.

Barnen var skeptiska när jag sa att vi skulle äta Biff Stroganoff men sen åt alla med god aptit, så förmodligen låter inte namnet så roligt och aptitretande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar