torsdag 19 januari 2012

Vegetarisk pizzasoppa

Idag var det dags för vegetarisk mat igen och som oftast när det är vegetariskt blev det soppa. När jag frågade barnen vad de ville ha för soppa svarade Isak "pizzasoppa". Jag vet att den pizzasoppa de får på skolan innehåller skinka men det ville ju inte jag ha i min för då är den ju inte vegetarisk. Men jag gjorde en tomatsoppa smaksatt med oregano som jag kallade för pizzasoppa för då fick ju Isak som han ville :)

Vegetarisk pizzasoppa
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 paket/burk passerade eller krossade tomater
8 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning eller fond
80 g spagetti
1,5 dl grädde
1-2 tsk Oregano
0,5-1 krm Cayennepeppar
Salt
Svartpeppar


Hacka lök och fräs den med pressad vitlök i en kastrull med lite olja.
Häll över tomater och vatten, koka upp.
Smula ner en grönsaksbuljongtärning.
Koka några minuter.
Mixa soppan slät om du inte vill ha lökbitar i den (och det vill inte jag för då äter inte barnen)
Bryt spagetti i bitar och tillsätt i soppan tillsammans med grädden.
Koka tills spagettin är mjuk.
Krydda med oregano, cayennepeppar, salt och svartpeppar.

"Mums" sa Ida och Olivia höll med och åt två portioner. Olivia brukar inte tycka om soppor men det här blev en favorit. Jag hade 1 krm cayennepeppar och det blev ganska starkt, för starkt för Isak. Jag tyckte det lät mycket med 8 dl vatten så jag tog bara 5 dl till att börja med för jag vill inte ha blaskig soppa. Men jag fyllde på vatten när spagettin kokade för då såg soppan för tjock ut så det blev nog 8 dl till slut ändå.

Det här är ju en jätteenkel soppa att göra som går snabbt att få på bordet när man kommer hem lite sent från jobbet. Men jag är ju som jag är och ska alltid krångla till det :) Så istället för att ha en lugn stund före middagen började jag baka grahamsrutor för att ha färskt bröd till soppan. För nog är ju soppa lite godare med nybakat bröd. Grahamsrutor är perfekt att baka en sån här gång för de går också snabbt att få färdiga. Jag kom hem från jobbet ca 15.30 och kl. 17 åt vi nygräddade mackor till pizzasoppan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar