tisdag 10 januari 2012

Burgundisk kycklinggryta

Idag var det lite segare på jobbet än vad det var igår, sista timmen var jag så trött i huvud och ögon så jag hade helst velat lägga mig och vila. Det hade sett fint ut på jobbet:) Men det är väl oftare det är jobbigare andra dagen. Det gick bra att få upp Olivia och Isak i morse när de skulle till skolan för första gången den här terminen. Få se hur det går imorgon, om de likt mig är mycket segare då.

I helgen åt vi en smakrik kycklinggryta med lite annorlunda (men god) smak som jag blivit tipsad om av mamma.
Burgundisk kycklinggryta
600-700 g kyckling(lår)filé i munsbitar
1-2 dl vetemjöl eller idealmjöl
1 tsk salt, 1 krm peppar
2-3 msk smör till stekning
12-16 små steklökar, skalade
200 g färska champinjoner delade i kvartar
2 ölkorvar eller andra starkt rökta korvar
5 dl rödvin
2 msk koncentrerad kycklingfond
några timjankvistar
ev. valfria grönsaker t.ex. morötter, haricots vert eller broccoli

Blanda mjölet med salt och peppar och vänd kycklingbitarna däri.
Bryn lök och svamp i smör. Dela korven i munsbitar och lägg i en gryta med lök och svamp.
Tillsätt rödvin, kycklingfond och timjan och koka upp.
Bryn kycklingbitarna i smör, tillsätt i grytan.
Tillsätt ev. valfria grönsaker (jag tillsatte en minimorötter).
Koka under lock ca 15 min tills kycklingen är genomkokt.
Smaka ev av med mer salt och peppar.

Grytor är så himla bra för man kan sätta ner lite allt möjligt i dem och sen kan barnen (eller kräsna vuxna) enkelt plocka bort det som de inte tycker om. Jag brukar försöka ha mycket olika grönsaker i grytor för då kan det slinka ner nån grönsak hos något barn utan att de märker det. Mina barn kan ibland vara lite dåliga på att äta kokta grönsaker t.ex. morötter och broccoli medan de älskar gurka, majs och tomat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar