söndag 24 januari 2010

Grahamsrutor

Nu är det dags för en ny vecka med skola, jobb, dagis, gympapåsar att packa, frukt att komma ihåg, läxläsning, skjutsning och hämtning från träningar. Dvs en ganska vanlig vecka för en barnfamilj, eller hur? Eftersom ugnen var varm efter middagens karrékotletter tillagade i lergryta, passade jag på att baka lite matbröd också.

Grahamsrutor
50 g jäst
5 dl ljummet vatten, 37 grader
25 g smör
1,5 tsk salt
2 msk honung eller sirap
250 g kesella lätt
2 dl grahamsmjöl
12 -13 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke och häll över vattnet. Rör om tills jästen löst sig.
Tillsätt rumsvarmt smör, salt, honung, kesella och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig.
Jäs under bakduk ca 40 min.
Stjälp upp degen på bakplåtspapper i en långpanna.
Strö över lite grahamsmjöl och platta ut degen så att den täcker plåten. Skär degen i rutor med en vass kniv.
Låt degen jäsa övertäckt ca 20 min.
Grädda i mitten av ugnen i 225 grader ca 15 min.
Låt brödet svalna på galler under bakduk.


Ett luftigt och gott bröd som gick fort att blanda ihop medans maten blev klar i ugnen. Eftersom degen skulle plattas ut direkt i långpannan blev det ju extremt enkelt att baka. Nästa gång tar jag dock dubbelt av grahamsmjöl och ev. lite linfrön också. Istället för kesella använde jag yogurt, som går att få tag i mjölkfritt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar