fredag 14 januari 2011

Soppmiddag till många

Ikväll har vi haft fullt hus. Vi har varit åtta vuxna, sju barn och en liten bebis. Tyvärr var en av killarna sjuka så han orkade inte komma. När jag planerade middagen funderade jag hur jag skulle lyckas och orka att göra sallad och fixa potatis, ris el dyl till så många. Det ordnade jag genom att bjuda på matiga soppor, som bara behöver bröd som tillbehör. Men eftersom jag är bra på att krångla till det när jag ska bjuda på mat så gjorde jag två soppor. Varför kunde jag inte nöja mig med en? Jag var sugen på fisksoppa, men jag var rädd för att barnen inte var sugen på det så därför gjorde jag en köttfärssoppa också. När man gör två maträtter måste man göra ordentligt av varje rätt för tänk om alla äter av en och samma. Så nu har vi soppa kvar till flera middagar.

Förrätt
Melon
Oliver
Gurkstavar
Grissinis
Ölkorv

Varmrätt
Smör och ost
Brieost
Tacochips
Majs
Turkisk yoghurt, både med och utan vitlök

Efterrätt
Glass, chokladsås och strössel

Vi, i alla fall jag, har haft jättetrevligt. Tack alla för en trevlig kväll! 

2 kommentarer:

  1. Tack för en jättetrevlig kväll och för supergod mat. Reflekterade över att det var så otroligt lugnt även om vi var så många. Bra idé med soppa när man är många.

    SvaraRadera
  2. Soppa var verkligen enkelt att bjuda på när vi var så många. Bra att komma ihåg vid andra tillfällen.

    SvaraRadera