tisdag 18 januari 2011

Blåbärs- och whiskyglass med kardemumma- och digestiveströssel

Till helgen som kommer ska Isak på hockeyläger till Övertorneå. De kommer säkert få jättekul med mycket hockey-, kost- och träningssnack. Leif följer med honom så vi blir bara tjejerna hemma i helgen. Undra vad vi då ska hitta på. Lördagkväll ska jag på 50 årsfest men övrig tid måste vi nog hitta på nå riktigt tjejigt och mysigt.

Har inte hunnit inte lägga ut receptet på fredagens goda efterrätt. Väl värd att prova. Nu har jag en massa äggvitor i kylskåpet. Undra om jag hinner baka med dem snart så jag slipper kasta dem. Funderar om jag ska försöka mig på att göra en Pavlova. Jag har aldrig gjort en själv men mamma gör den lite då och då, och det är ju såå gott. Det tråkiga är ju att Ida och Isak inte kan smaka den eftersom de är äggallergiska. Måste hitta på nå riktigt gott att baka till dem också så att de inte blir alltför ledsna om vi äter Pavlova.
Blåbärs- och whiskyglass med kardemumma- och digestiveströssel
Blåbärs- och whiskyglass:
2 dl tinade blåbär + till garnering
5 äggulor
1 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 msk whisky 
3 dl vispgrädde
Kardemumma- och digestiveströssel:
25 g smör
5 digestivekex
3/4-1 tsk hel kardemumma

Blåbärs- och whiskyglass:
Vispa äggulor, socker och vaniljsocker poröst. Tillsätt whisky och blåbär.
Vispa grädden fast och vänd ner den i ägg- och blåbärsblandningen.
Häll upp i en form. Ställ i frysen minst 6 timmar.
Kardemumma- och digestiveströssel:
Smält smöret. Smula/krossa digestivekexen fint. Stöt kardemumman i en mortel.
Blanda smör, kexsmulor och kardemumma. Strö ut på en plåt med bakplåtspapper.
Rosta i ugnen i 175°C ca 7 minuter. Ta ut och låt stå framme och torka.
Servering:
Ta fram glassen och ställ i kylen ca 30 minuter före servering.
Servera glassen med det rostade strösslet. Garnera med blåbär och gärna en myntakvist.

Jag har skrivit tidigare att blåbär och kardemumma är en underbar kombination och jag har inte ändrat mig. Kardemummasmaken tog dock över whiskysmaken här, men om man endast åt av glassen kände man att blåbär och whisky också är en bra kombination. Jag använde en rund springform på ca 24 cm i diameter och glassen blev lite väl platt så nästa gång använder jag mig av en mindre form. Eftersom jag satte plastfolie i botten av formen så var det inga problem att få loss glassen vid servering. Använder ni frysta blåbär blir inte glassen blålila och fin (jag vet av egen erfarenhet) så kom ihåg att tina dem först.

2 kommentarer:

  1. Lyckliga jag fick förmånen att ta två (!) bitar av detta underverk :D. Hade nog kunnat äta upp allt helt själv och då ska man veta att jag inte är så jättestort fan av efterrätter. Jag kommer att bjuda på denna någon gång framöver för att imponera på gästerna.

    SvaraRadera
  2. Den kommer nog dyka upp här också fler gånger.

    SvaraRadera