fredag 23 april 2010

Parmarullar med ost och spenat

Idag gjorde Isak och Ida pricktest. De fick både bra och dåliga resultat. Isak fick äntligen det besked han har väntat så länge på. Han ska få börja testa äta ägg, ytterst lite och väl tillagat. Även Ida kan prova lite ägg. Det tråkiga men ganska väntade resultatet är att Ida verkar vara ordentligt allergisk mot jordnötter.

I dag är det fredag och vi gjorde plockmat i sann fredagsanda. Idag serverades korvspett, köttbullspett, räkor, parmarullar med ost och spenat, lufttorkad skinka, tunnskivat kött och västerbottensost på ruccolabädd, brieost, vitlöksdressing, honungsmelon, jordgubbar, rädisor, bladspenat, körsbärstomater, päron och gurkstavar.

Till vänster på fatet är parmarullarna
Parmarullar med ost och spenat
2 hg parmaskinka i tunna skivor
20 g finriven parmesanost eller västerbottensost
120 g philadelphiaost
70 g fetaost
1 msk tomatpuré
1 st finhackade urkärnade jalapeño
1 st finhackade soltorkade tomater
0,5 st pressad vitlöksklyfta
1 näve små färska spenatblad

Blanda samman ostarna, tomatpuré, jalapeño, soltorkade tomater och vitlök mycket noga så att blandningen blir jämn och fin.
Smaka av att du har en bra kombination av alla ingredienser.
Fördela på skivorna av parmaskinka och rulla ihop tillsammans med några blad spenat.

De här rullarna tyckte jag väldigt mycket om, de lär återkomma. Det blev en smakrik lite het ostfyllning. Jag åt flera parmarullar i kväll. Honungsmelonen gjorde rullarna ännu godare. Jag använder oftast Västerbottensost istället för parmesanost av flera anledningar, dels kan parmesan innehålla ägg och dels tycker jag att det känns bättre att använda svenska produkter och extra kul är det att gynna saker från Norrland. Lite svårt att veta exakt hur mycket jag hade av de olika ostarna eftersom jag gjorde lite på måfå, men jag tror måtten stämmer ganska bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar