onsdag 13 augusti 2008

Hälla-ut-bröd

Det här är mitt favoritrecept på bröd till mat. Det blir ett segt och gott bröd som är hur enkelt som helst att göra. Det tar lite tid så det gäller att komma igång i tid med det. Jag tror att alla jag känner har blivit bjudna på det här brödet när de har ätit middag hos oss. Nästan lika enkelt som att värma förgräddade baguetter, men så mycket godare.

Hälla-ut-bröd
0,5 pkt jäst
2 tsk salt
4 dl fingervarmt vatten
8-9 dl vetemjöl special

Ø Smula ner jästen i en degbunke. Lägg i salt, slå på litet av vattnet, rör ut jästen och häll i resten av vattnet.
Ø Häll i allt vetemjöl och rör ihop degen med en trägaffel. Degen blir ganska lös.
Ø Jäs degen under bakduk i ca 1-1,5 timme.
Ø Häll försiktigt upp degen i en liten långpanna med bakpapper.
Ø Låt den jäsa i 15 minuter och sätt under tiden ugnen på 250˚.
Ø Grädda i 15 minuter, sänk sedan värmen till 125˚ och fortsätt grädda i ca 40 minuter.
Ø Låt brödet svalna på ett galler.

Jag tycker det blir lika bra med vanligt vetemjöl och jag gräddar det längst ner i ugnen.

2 kommentarer:

  1. Detta bröd ska jag prova, det låter gott och enkelt.

    SvaraRadera
  2. Tycker absolut att du ska prova. Tror inte att du blir besviken.

    SvaraRadera