söndag 23 januari 2011

Kycklingpaj med fetaost

Igår var jag på Lenas 50-årsfest och hade jättekul med god mat och trevligt sällskap. Jag stannade inte så länge, jag hade ju ett helt tomt och tyst hus som väntade på mig. Så vid midnatt tog jag en nattpromenad hem. Så skönt att få frisk luft och en promenad innan det var dags att sova. Leif och Isak var på hockeyläger i Övertorneå och Olivia och Ida sov hos mormor och mormor så jag sov helt ensam i natt. Det var väldigt skönt att få vakna av sig själv och inte bli väckt av något barn som tycker det är morgon.

I fredags när jag gjorde kycklingpaj hade jag ägg, fetaost, soltorkade tomater och smaksatt crème fraiche som behövde användas upp så då var det inte så svårt att välja smak på pajen...man tager vad man haver.
Kycklingpaj med fetaost
Pajdeg
100 g smör
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
3 msk vatten
Fyllning
4-5 hg kycklingfilé i småbitar
70 g färsk spenat
2-3 soltorkade tomater i bitar
150 g fetaost i bitar
Äggstanning
4 ägg
2 dl crème fraiche Franska örter
1 dl mjölk

Blanda ihop smör och mjöl i en matberedare, kör till smulor. Tillsätt vatten och kör ett tag.
Låt pajdegen vila i kylskåp ca 30 min.
Sätt pajdegen i en pajform och nagga. Förgrädda i 200 grader i 10 min.
Stek kycklingen krydda med salt, peppar och örtkryddor.
Tillsätt spenaten när kycklingen är färdigstekt och låt steka med en kort stund så att lite vätska försvinner från spenaten.
Fyll sedan pajskalet med kyckling, spenat, soltorkade tomater och fetaost.
Vispa ihop ägg, crème fraiche och mjölk.
Häll det i pajskalet.
Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 30 min tills äggstanningen har stannat.
Låt svalna något så att smakerna kommer fram. Servera sedan tillsammans med sallad och svarta oliver.

Smakrik och god paj med smaker som jag älskar. Eftersom Leif inte tycker om oliver hade jag dem på sidan om istället för i pajen, annars hade de passat perfekt i den här pajen. Vill man kan man använda vanlig crème fraiche och krydda med t.ex frysta örtkryddor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar