onsdag 12 augusti 2009

Västerbottensostpaj

Två dagar hann Ida gå på förskolan efter sommarledigheten innan hon blev sjuk. I går när jag kom hem från jobbet hade hon precis fått Alvedon för då hade hon 39,4 i feber. I natt vaknade hon och var jättehet så vi gav henne en hög dos febernedsättande och en isglass. Vi vill inte vara med om nå mer feberkramper. Eftersom Leif har varit hemma med barnen i fem veckor i sommar när jag har jobbat kändes det självklart att jag stannade hemma med Ida i dag.

När jag ändå var hemma och regnet vräkte ner passade jag på att baka Emys limpor. Till middag gjorde jag oreganokyckling och ugnspotatis.

Västerbottensostpaj
Pajdeg:
125 g smör
3 dl vetemjöl
1 msk vatten
Fyllning:
150 g riven Västerbottensost
3 ägg
2 dl Vispgrädde
1 krm svartpeppar

Mixa smör och mjöl i matberedare till en smulig massa.
Tillsätt vattnet och mixa ihop till en smidig deg.
Tryck ut pajdegen i en pajform (24 cm i diameter).
Nagga formen i botten och ställ in i ugnen i 225° ca 10 minuter.
Vispa ägg och grädde, tillsätt osten. Smaka av med salt och peppar.
Häll ostfyllningen i pajskalet och grädda ca 20 minutser tills pajen stelnat. Låt svalna.

Västerbottensostpaj är ett klassiskt tillbehör till kräftor och en riktigt god paj som serveras kall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar