måndag 17 augusti 2009

Svartvinbärsmarmelad med whisky

I morse var det bara lite drygt 10 grader och det blåste jättemycket så det kändes som höst. Jag är glad att jag hade medvind till jobbet annars hade det varit väldigt jobbigt att cykla. Nu lyser solen men det blåser en del fortfarande.

Igår plockade vi in lite svarta vinbär och jag provade att göra en marmelad smaksatt med whisky. I orginalreceptet ska det vara krusbär, men vi har för lite krusbär i år för att kunna göra nån marmelad.

Svarvinbärsmarmelad till vänster. Till höger röda vinbärsmarmelad med kardemumma.

Svartvinbärsmarmelad med whisky
1 kg svarta vinbär
3 dl vatten
1 kg socker
4 tsk vaniljsocker
4 msk whisky

Skölj ev. bären. Lägg dem i en gryta, häll på vattnet.
Hetta upp långsamt och koka sakta under lock på svag värme, ca 15 min.
Tag grytan från värmen och rör försitigt ner sockret, lite i taget.
Låt sylten koka upp igen. Tag bort ev. skum.
Ta kastrullen från värmen och smaksätt med vaniljsocker och whisky.

Jag använde ca 3 hg syltsocker och resten vanligt strösocker, marmeladen blev ändå ganska rinnig. Smaksättningen med whisky och vaniljsocker var god, så den kommer jag nog använda fler gånger. Men då gör jag marmeladen på något annat sätt så den får lite fastare konsistens eller tar lite mer syltsocker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar