söndag 23 augusti 2009

Laponiabröd

Idag har jag tagit in rabarber som jag skar i småbitar innan jag frös in. Det är så bra att ha i frysen och kunna göra paj, marmelad eller något annat gott under vintern. Till middag grillade vi en älgstek och den blev lika god som förra gången. Till det åt vi egen potatis och egna morötter som vi ugnsrostade.

I tisdags när jag och Leif firade bröllopsdag åkte vi på räkfrossa i Luleå skärgård med Laponia. Då åt vi ett jättegott bröd till räkorna. Idag provade jag baka ett liknande bröd.

Laponiabröd
1 pkt jäst
8 dl vatten
0,5 dl linfrön
1 msk salt
1kg vetemjöl
Till pensling
olivolja
flingsalt

Smula sönder jästen och rör ut i vattnet.
Tillsätt övriga ingredienser, sist mjölet.
Kör i maskin i ca 15min.
Pensla en liten långpanna med olivolja, häll ut degen och platta till något.
Låt jäsa i ca 30 min.
Pensla med olivolja och strö på flingsalt.
Grädda i 200 grader i ca 50 minuter.

Det här är ett gott bröd till mat som blir extra salt tack vare flingsaltet på toppen. Jag tycker att linfrö i matbröd är såå gott så det tillsätter jag ofta.

2 kommentarer:

  1. Det såg mycket gott ut det brödet.


    www.helenaljunggren.com

    SvaraRadera
  2. Det var väldigt gott, framför allt till mat. Till frukost dagen efter var det lite väl salt för min smak, men då skar jag bara bort översidan så var det riktig gott då med.

    SvaraRadera