söndag 30 augusti 2009

Rabarberpaj med krämig fyllning

Idag har vi fortsatt tömma frysen på älgkött. Vi tog upp lite olika bitar och malde ner det till köttfärs som vi sedan stekte upp, vi gjorde köttfärssås, köttbullar och taco-köttfärs. När jag ändå var igång i köket passade jag på att göra en rabarberpaj. Är det kanske årets sista? Eftersom Isak var hos en kompis hela da'n passade jag på att göra en paj som innehåller ägg.

Rabarberpaj med krämig fyllning
pajdeg:
2,5 dl vetemjöl
100 g smör
2 msk socker
2 msk kallt vatten
fyllning:
100 g mandelmassa
400 g rabarber
2 dl creme fraiche
2 ägg
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker

Finfördela smöret i mjöl och socker till en grynig massa. Tillsätt vatten och arbeta raskt ihop till en deg. Lägg den kallt att vila ca 30 minuter.
Tryck ut degen i en pajform, gärna med löstagbar kant. Sätt aluminiumfolie runt kanten och nagga bottnen.
Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i 200° ca 10 minuter. Tag bort folien.
Riv mandelmassan.
Ansa och skär rabarbern i små bitar.
Vispa samman creme fraiche med ägg, socker och vaniljsocker.
Fördela mandelmassan i det förgräddade pajskalet och lägg rabarbern ovanpå. Häll smeten över det hela.
Grädda mitt i ugnen i 200° ca 30-­40 minuter eller tills allt har fått fin färg och stelnat.
Bjud vispad grädde eller glass till.
Det här var en jättegod och krämig paj som man egentligen inte behöver grädde eller glass till tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar