tisdag 25 november 2008

Köttbullar

Idag gjorde jag hemgjorda köttbullar och makaroner. Egentligen var jag sugen på potatis till köttbullarna. Men eftersom mina stora barn, tyvärr, tycker bättre om köpta köttbullar fjäskade jag för dem och gav dem makaroner som de tycker bättre om än potatis.

Ni som har följt mig i bloggen vet att jag försöker göra saker så mycket som möjligt i ugn för att slippa steka, t.ex. bacon. Köttbullarna steker jag också i ugn bl.a. för att slippa stekos.

Köttbullar
500 gram köttfärs
1 gul lök
0,75 dl vatten
0,5 msk salt
0,5 msk potatismjöl
1 krm malen vitpeppar
1 tsk grillkrydda

Skala löken och finhacka riktigt smått. Bryn löken lätt i stekpanna så den blir genomskinlig. Blanda ner i färsen och tillsätt övriga ingredienser.
Värm ugnen till 200 grader. Ställ in en plåt med en klick smör på och låt smöret smälta.
Börja under tiden att rulla köttbullarna.
Lägg på plåt och stek i ugn ca 20-30min beroende på storlek, skaka om plåten då och då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar