lördag 4 april 2009

Kokoskaka mjölk- och äggfri

Eftersom jag bakade en banankaka med ägg tidigare idag ville jag baka något som även Isak och Ida kan äta. Rättvist ska det vara! Jag har fått ett recept på en mjölk- och äggfri kokoskaka för ett tag sedan som jag var lite sugen att prova. Resultatet blev över förväntan, alla i familjen tyckte om den. Jag tror inte att någon kan gissa att den är äggfri. Det tycker jag är bästa betyget en äggfri kaka kan få. Den var jättelätt att göra dessutom.

Kokoskaka mjölk- och äggfri
3 dl socker
1 1/2 dl kokos
4 1/2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
200 gr mjölkfritt margarin
2 dl vatten

Blanda alla torra ingredienser.
Smält margarin, häll i vattnet.
Blanda allt till en smet.
Häll i smord och bröad rund form (eller liknande).
Grädda längst ner i ugnen i 175 grader i 50 min.

2 kommentarer:

  1. Jättefin och enligt min dotter jättegod kaka. Perfekt för nöt och äggallegiker och superenkel att laga:)/Lorena

    SvaraRadera
  2. Vad kul att din dotter tycker om den, det är min sons favorit också. Och som du säger den är superenkel att göra. Har du provat att göra den som muffins http://mat-ro.blogspot.se/2010/06/kokosmuffins-mjolk-och-aggfria.html

    SvaraRadera