torsdag 9 april 2009

Choklad- och hallonkaka

Var tvungen att fira mitt nya jobb med efterrätt. Jag gjorde en kladdkaka smaksatt med hallon. Choklad och hallon är en underbar kombination tycker jag. Det var en enkel kaka att baka med lite disk, man behövde bara en kastrull, en slickepott, måttsats och springform. Inga vispar eller massa bunkar - perfekt!


Choklad- och hallonkaka
200 gr smör
3 dl frysta hallon
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
3 ägg
3 dl vetemjöl

* Smält smöret i en kastrull. Rör i hallonen så att de tinar.
* Ta bort kastrullen från plattan och rör ner socker, kakao och vaniljsocker.
* Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet.
* Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant.
* Grädda mitt i ugnen i 175 grader 20-25 min. Den ska vara lite kladdig i mitten.
* Den bakas med fördel någon dag innan för att smakerna ska blanda sig. Pudra florsocker över och servera gärna med vispad grädde och hallon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar