lördag 18 april 2009

Müsli

Hittade ingen god müsli på affären så jag gjorde en egen istället. Eftersom jag använder ungefär samma ingredienser vid bakning hade jag allt hemma. Om man måste köpa allt bara för müslins skull blir det förmodligen inte billigare än att köpa färdig müsli, men kanske godare. För mig blev det både godare och billigare.

Müsli
7 dl havregryn
7 dl rågflingor
1 dl kokosflingor
1 dl hela linfrön
1 dl havre- eller vetekli
0,5 dl råsocker
2 dl vatten
0,5 dl rapsolja
1 dl torkade aprikoser
1 dl russin
7 dl corn flakes

1. Blanda havregryn, rågflingor, kokosflingor, linfrö, havrekli och råsocker.
2. Häll vatten och olja i en burk eller flaska. Skaka kraftigt och blanda ner det i flingblandningen. Låt stå 15 min.
3. Bred ut blandningen i en långpanna. Rosta mitt i ugnen på 200° ca 40 min.
4. Ta ut och rör om i blandningen var 10:e minut tills allt är torrt.
5. Skär aprikoser i mindre bitar. Blanda i aprikoser, russin och corn flakes när flingblandningen svalnat. Förvara i lufttät burk.

Jag använde torkade katrinplommon istället för russin. Dessutom använde jag bara 4-5 dl corn flakes, tyckte att det räckte gott och väl. Om man vill kan man använda 1 dl hackad mandel eller nötter och rosta med flingblandningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar